Minne kuljet Pohjois-Karjala
Olen seurannut todella huolestuneena tätä Pohjois-Karjalan kuntien ja heidän yhdessä perustaman kuntayhtymän ( Siun Sote ) ongelmallista suhdetta.
Olemme nyt ohittaneet syyskuun puolivälin ja vieläkään ei Siun Sote ole pystynyt toimittamaan kunnille perusteltua, oikeaksi todistettavaa tietoa siitä mikä mihin on rahat käytetty ja miten paljon tänä vuonna sote-kustannukset tulevat maksamaan ko. kunnalle.
Minkäänlaista konkreettista, selkeää laskelmaa ei ole saatu. Kyseessä on kuitenkin neljäntoista kunnan kuntayhtymä.
Siun Sotesta on puhuttu että se on vajaan 700.000.000 € kuntayhtymä, tässä vaiheessa vuotta on siis omistajilta kateissa tieto siitä, mitä vajaalla puolella miljardilla eurolla on tehty.
Tässä vaiheessa tämä homma menee oikeasti hieman kummalliseksi. Kuntayhtymän perussopimus on sellainen että es. kuntien takauskeskus on selvittämässä sen juridista pätevyyttä ( https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/185463-siirtyyko-taloudellinen-valta-siun-sotessa-vaaralle-toimielimelle-kuntien-takauskeskus-selvittaa-siun-soten-perussopimusta)
Mutta mikä on omistajien vastuu?
Esimerkiksi kuntalain ( https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150410#Pidp446687472) 7 luku ja 39 pykälä sanoo yksiselitteisesti että kunnanhallituksen ensimmäinen tehtävä on vastata kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta.
Tämä on merkittävä asia siksi että voidaan heittää kysymys siitä miten näiden neljäntoista kunnan hallitukset ovat suoriutuneet tehtävästään. Kahdeksan ja puoli kuukautta on menty niin ettei tiedetä kunnan suurimman kuluerän sisällöstä juuri mitään varmaa.
Olen yrittänyt seurata kuntien hallitusten esityslistoja ja en voi kuin ihmetellä sitä että missään ei ole silmiini sattunut sitä että yksikään kunta olisi hallituksen päätöksellä vaatinut sitä mitä omistajalle kuuluu eli tietoja sote-kuluista ja siitä mihin suuntaan ne ovat menossa, koska kyseisen kunnan talouden seuranta ja suunnittelu ei ole mahdollista kuntalain mukaisella tavalla jos yli puolet euroista on ”teillä tietämättömillä”
Näin Outokumpulaisena voin puhua meidän kunnan tilanteesta, pohjustukseksi paikallislehden 13.9 tekemä juttu asiasta. ( linkki )
Meille esitettiin valtuustoseminaarissa kaksi eri vaihtoehtoa kuluvan vuoden tilinpääöksen arvioksi ja samoin kaksi vaihtoehtoa talousarvion pohjaksi.
Varmaan vastaavalla tavalla on asoita jouduttu käsittelemään myös muissa kuntayhtymän kunnissa.
Tässä kohdin pitäisi kyllä muistaa se mitä case Kittilä on jo nyt meille opettanut, eli rikoslain mukaan kunnan luottamushenkilöt, kuten kunnanvaltuutetut ja kunnanhallituksen jäsenet ovat rikosoikeudellisessa virkavastuussa aivan samoin kuin virkamiehetkin.
Sehän on selvää että tämä ei ole hyvän hallintotavan mukaista, eikä minkään lainkaan hengen mukaista mutta se ”tuhannen taalan” kysymys on se että onko tällainen toiminta ollut lain kirjoitetunkin kirjaimen vastaista?
Ovatko omistajat toimineet lainmukaisesti kun ovat ”unohtaneet” kunnasta riippuen joko kymmenien tai satojen miljoonien eurojen seurannan?
Tähän olisi enemmän kuin hyvä saada vastaus tavalla tai toisella, kyseessä on kuitenkin kaikkien Pohjois-Karjalan kuntien ja Heinäveden kyky toimia ja suunnitella talouttaan kuntalain mukaisesti.
Vai onko tämä jo niin iso asia että se saa elää omaa elämää, pykälistä välittämättä?
Kyllä ainakin sairaanhoidossa on tarkka tilastointi siitä, mitä on tehty, ja mitä se maksaa. Loppusummaahan ei mitenkään voida tietää etukäteen, muutenhan pitäisi ihmisten hoitaminen lopettaa, kun budjetti ylittyy.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tätä tilastointia ollaan odotettu kohta yhdeksän kuukautta. Olen kuutisen vuotta toiminut useammassa eri sote-yhteisössä ja aina aikaisemmin tilastointi on saatu kuukauden – puolentoista viiveellä, mutta se on saatu. Toisin kuin nyt.
Ilmoita asiaton viesti