JariTurpeinen Jonkunhan se on sanottava

Autoilun tasapainoa

  • Autoilun tasapainoa

Mitäpä jos lopettaisin yksityisautoilun? Tuleepa mieleeni parikin ongelmaa. Koska asun Outokummussa ja meillä ei ole kaupungin sisäistä julkista liikennettä, niin olisin omien jalkojen, potkurin tai polkupyörän varassa. Kuuden hengen perheessämme jo pelkkä maidon rahtaus osoittautuisi ongelmaksi. Tai haasteeksi, kuten positiivisesti on tapana sanoa. Kävelisin iltakaudet ruokakauppaan ja kotiin. Kotiin ja kauppaan. Lapsillehan voisi tietysti sanoa, että jokainen kantakoon maitonsa itse.

 

Vuodessa minulla kertyy autoillessa kilometrejä mittarin vähintään 30 000. Valtaosa ajoista on maakunnan rajojen sisällä. Jos käyttäisin julkisia yhteyksiä Pohjois-Karjalassa, ei tarvitsisi olla kotona maitoa raahaamassa, koska kaikki aikani menisi busseissa istuessa. Tai pysäkeillä odottaessa. 

 

Joukkoliikenne mielletään puhtaaksi, yksityisautoilu saastuttavaksi. Tällä olettamuksella perustellaan autoilun verotusta ja ohjataan rahoitusta pois tienpidosta ja sen kyllä täällä reuna-alueilla huomaa. Mutta jotta julkista liikennettä voisi sujuvasti käyttää, olisi vuoroja lisättävä kohtuullinen määrä. Ja jos asiakkaita ei riitä, onko taloudellista tai ekologista ajattaa raskaalla kalustolla muutamaa henkilöä tai jopa tyhjiä busseja.

Suurissa kaupungeissa tilannehan on aivan toinen! Bussit, junat ja metrot ovat tupaten täynnä ja toiminta siis kannattavaa! Sillä kuka hullu lähtisi edes liikkeelle omalla autolla, eihän sille ole parkkipaikkaakaan missään. Toista se on täällä periferiassa, missä Joensuun toriparkissakin viimeksi käydessäni oli kokonaista kolme autoa.

Meidän pitäisi järkevöittää keskustelua tämän(kin) asian suhteen. Fakta on, että tiestön kunto rapistuu ja liikenneturvallisuus heikkenee. Onko aina oltava puolesta tai vastaan, eikö olisi aika keskittää resurssit siihen, että ylipäätään tiestöä on mahdollista käyttää.   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Nykyään on trendikästä autoilun mollaamisen lisäksi juoda vettä (tai paremmissa piireissä kauramaitoa).

Sitten kun tiestö rapistuu, ehkä ne lentoautot saadaan vihdoinkin käyttöön. Niitä on odotettu jo useampi vuosikymmen!

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Esim. Tuusniemi - vanha läänin raja välille voisi laittaa kyltti "ei talvikunnossa pitoa"...

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Hyvä Jari Turpeinen, hanki Terrafugia TF-X, se on alan johtava tuote. 300 hevosvoimaa vanhassa kunnon polttomoottorissa, sähköinen voimansiirto ja 800 km lentomatka. Voit piipahtaa Espoossa ja tulla takaisin kolmessa tunnissa. Hinta lienee jotain 500 k€ aluksi.

Voi hyvinkin kuvitella 2040 -luvun Suomen, jossa on n. 100k työpaikkaa lähinnä metsätalouden ja kaivostoiminnan puolella, ja jossa teitä ei juuri talviylläpidetä (toisaalta, ei ole ehkä luntakaan). Pieni ykköstiimi kansainvälisten firmojen työnjohtajia pitää metsänhakkuun ja kaivosmyllyt pyörimässä.

Syrjäytynyt kansanosa elää parakeissa, kalastelee ja harrastaa paikallisviljelyä romahtaneiden siltojen ja kinttupolkujen takana samalla kun taivaalla lentää (silloin tällöin) näitä huippuvermeitä:

https://www.youtube.com/watch?v=JgeMJ1hX9KI

PS: ymmärrän kyllä sanomasi. Haja-asutusalueoloissa myös sähköautot ovat täydellistä potaskaa vielä pitkään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Perusta firma joka torjuu ilmastonmuutosta. Maaseudulla erityisesti metaani on paha kasvihuonekaasu, voimakkuudeltaan noin 25-kertainen hiilidioksidiin verrattuna.
Kerää tuota metaania vaikkapa maatiloilta tai hyvistä luonnonlähteistä ja tee sitä vaarattomaksi muuttamalla kaasu hiilidioksidiksi. Muutostyön voi kätevästi tehdä liikuteltavalla otto-moottorilla. Tuollaista ilmastonmuutoksen vastaista moottoria kun sitten kierrättää ahkerasti ympäri maakuntaa, niin siinä voi samalla käydä vaikka kaupoilla, jos sellaisia ajoreitille sattumalta osuu.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Niin kauan kun kivet pitää rahdata Kiinaan pilkottavaksi en varmasti rajoita auton käyttöä.
Minusta täysin turha tavaroiden ja ihmisten(kin) rahtaaminen ympäri maailmaa on suorastaan käsky tehdä päästöjä myös henkilötasolla.

Toimituksen poiminnat